10 Keutamaan dan Pahala Solat Berjamaah di Masjid

      Comments Off on 10 Keutamaan dan Pahala Solat Berjamaah di Masjid

1. Pahala Langkah Kaki

“Seorang yang berjalan ke mesjid, maka tiap langkah kakinya akan diberikan satu pahala, dihapuskan satu dosa, dan dinaikan satu derajat oleh ALLAH Subhanahu wa Ta’ala” (HR.Ibnu Majah & Muslim)

2. Pahala Menunggu Waktu Solat

Pergilah awal ke masjid sebelum azan berkumandang. Rasulullah s.a.w. bersabda  :

“Orang yang menunggu solat dimesjid akan diberi pahala seperti solat” (HR.Bukhari)

3. Didoakan oleh Malaikat

Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:

ﺃَﺣَﺪُﻛُﻢْ ﻣَﺎ ﻗَﻌَﺪَ ﻳَﻨْﺘَﻈِﺮُ ﺍﻟﺼَّﻼَﺓَ ﻓِﻲْ ﺻَﻼَﺓٍ ﻣَﺎ ﻟَﻢْ ﻳُﺤْﺪِﺙْ ﺗَﺪْﻋُﻮْ ﻟَﻪُ ﺍﻟْﻤَﻼَﺋِﻜَﺔُ : ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﻏْﻔِﺮْ ﻟَﻪُ ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺣَﻤْﻪُ .”
“Tidaklah seseorang di antara kalian duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, melainkan para Malaikat akan mendo’akannya: ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah, sayangilah ia.’”

4. Mendapat Perlindungan pada Hari Kiamat

“Ada tujuh golongan yang dinaungi kelak. Dan satunya adalah orang yang hatinya terpaut dengan masjid. Seorang pemuda yang hatinya terikat dengan masjid, orang-orang itulah yang akan mendapatkan perlindungan dari Allah saat kiamat kelak” (HR. Bukhari)

5. Doa Malaikat untuk shaf pertama

Rebutlah saf pertama ketika solat berjemaah :

“Sesungguhnya para Malaikat memberikan sholawat kepada orang-orang yang berada di shaf pertama” (HR. Ibnu Hibban)

Menanggapi sabda Beliau (Rasulullah) , para sahabat bertanya , “Apakah juga kepada orang-orang yang berada di shaf kedua wahai Rasulullah ?”
Kemudian Rasulullah berkata , “Juga kepada orang-orang di shaf kedua .”
(HR. Ahmad dan Ath Thabrani, dihasankan oleh Syaikh Al Albani)

6. Seolah-olah Solat Sepanjang Malam

Dari Utsman bin ‘Affan ia berkata; “Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa melaksanakan solat isyak berjamaah maka ia mendapatkan pahala solat setengah malam, dan barangsiapa melaksanakan solat isyak dan subuh dengan berjamaah maka ia mendapatkan pahala solat sepanjang malam.”

7. Terhindar Daripada Sifat Munafik

Dari Abu Hurairah berkata; Rasulullah SAW bersabda: “Solat yang paling berat bagi kaum munafik adalah solat isya` dan solat subuh. Sekiranya mereka mengetahui pahala yang terdapat pada keduanya nescaya mereka akan mendatanginya meskipun dengan merangkak. Dan aku sangat berkeinginan memerintahkan seorang muadzin untuk azan, kemudian aku perintahkan seorang lelaki mengimami mereka, lalu aku pergi bersama beberapa orang dengan membawa kayu bakar menuju orang-orang yang meninggalkan solat berjemaah untuk kemudian membakar rumah-rumah mereka.” (HR Ahmad No: 9122)

8. Pahala Berjemaah Adalah 27 Kali Ganda

“Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda).”
(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)Diantaranya solat berjamaah di mesjid , akan tetapi bagi orang yang sakit akan diberikan pahala yang sama seperti orang solat berjamaah di mesjid apabila orang tersebut melaksanakan solat saat sakit secara munfarid.

9. Diampunkan Dosa Oleh Allah S.W.T

Sabda Rasulullah s.a.w;

“Sesiapa yang berwuduk untuk mengerjakan solat lalu dia berwuduk dengan sempurna kemudian dia pergi ke masjid untuk solat fardhu kemudian dia pun bersolat berserta dengan orang ramai, atau berjemaah atau dalam masjid maka Allah mengampunkan untuknya dosa-dosanya.”

10. Allah Memberikan Jaminan Syurga

Allah menjamin balasan syurga kepada sesiapa yang bersolat berjemaah di masjid.
Hal ini dijelaskan oleh Baginda dalam sabdanya yang bermaksud;

“Tiga golongan semuanya dijamin oleh Allah, seorang yang keluar berperang pada jalan Allah maka Allah jamin sehingga Allah mematikannya lalu dia masuk syurga atau dia kembali dengan memperolehi pahala dan harta rampasan perang. Seorang yang pergi ke masjid maka Allah jamin hingga Allah mematikannya lalu dimasukkan ke dalam syurga atau Allah mengembalikannya dengan mendapat pahala dan ghanimah dan seorang yang masuk ke rumahnya dengan memberi salam maka Allah jamin ke atasnya.”

Facebook Comments